Week 3: Chinezen, Chocolade & Bronzen schoenen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chantal Hansma - WaarBenJij.nu Week 3: Chinezen, Chocolade & Bronzen schoenen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chantal Hansma - WaarBenJij.nu

Week 3: Chinezen, Chocolade & Bronzen schoenen

Door: Chantal Hansma

Blijf op de hoogte en volg Chantal

22 September 2013 | Hongarije, Boedapest

De derde week begon met een ‘Orientation Day’ voor alle internationale studenten die aan ELTE (Eötvös Loránd Tudományegyetem) studeren. Het werd gehouden in de faculteit voor rechten in een hele mooie zaal met een hele mooie lamp (aldus mijn moeder en mijn oma, die de lamp graag in hun woonkamer zien hangen. Zie foto).

Dinsdag en woensdag waren twee collegedagen en donderdag hebben we een visit gehad bij de ‘Hand in Hand Foundation’ die zich inzetten voor meer rechten en faciliteiten voor mensen met een beperking. Het is hier voor deze mensen heel anders dan in Nederland. Mensen met ernstige (meervoudige) beperkingen worden weggestopt, ver weg van de steden en zoveel mogelijk uit het zicht gehouden van andere mensen. Mensen die wel bij familie wonen, komen amper de straat op. ’s Avonds hebben we de kettingbrug en het Sándorpaleis in het donker bekeken. Alles was heel mooi verlicht en vanaf het paleis had je een geweldig uitzicht over de stad (zie foto’s). Toen we daar stonden kwamen er ineens twee Chinezen aangerend alsof ze enorme haast hadden en nog snel foto’s wilden maken ‘klik, klik, klik, klik, klik’ hoorde je de hele tijd, maar een half uur later stonden ze er nog… dus waar dat goed voor was??!!

Vrijdag kregen we eindelijk ons eigen internet! Wat waren wij blij! Niet meer elke avond op straat staan voor de wifi en lekker series downloaden om te kijken. Op dit moment zijn we helemaal verslaafd aan ‘Pretty little liars’ :p. In de avond zijn we naar het Chocolate Festival geweest, waar we bij de ingang al een lekkere reep chocolade kregen. Er waren kraampjes met alle soorten chocolade die je maar kunt bedenken. Verder viel het wel een beetje tegen. Het was behoorlijk duur allemaal en het bandje wat er speelde was echt niets aan.

Zaterdag hebben we heeeel lang uitgeslapen en hebben we verder de hele dag Pretty Little Liars gekeken en nog een paar boodschapjes gedaan. Zondag zijn we naar het schoenenmonument langs de Donau geweest. Er staan daar allemaal bronzen schoenen als aandenken aan de Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ze werden hier eerst gedwongen om hun schoenen uit te doen waarna ze werden neergeschoten en in de Donau vielen. Heel indrukwekkend om te zien, vooral omdat er ook kinderschoenen tussen staan. (zie foto’s). We zijn ook nog naar de Szent István Basiliek geweest (zie foto’s).