Week 2: Eat, steal & opera - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chantal Hansma - WaarBenJij.nu Week 2: Eat, steal & opera - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Chantal Hansma - WaarBenJij.nu

Week 2: Eat, steal & opera

Door: Chantal Hansma

Blijf op de hoogte en volg Chantal

15 September 2013 | Hongarije, Boedapest

Maandag was het dan zover! De eerste dag naar de universiteit hier. We kregen eerst een introductiecollege over het hoe en wat van de faculteit hier en later op de dag nog een college over het onderwijssysteem in Budapest. Nog niet heel bijzonder dus. ’s Avonds heeft Melanie ons voor haar verjaardag mee uit eten genomen naar ‘incognito’ waar we heerlijk (vooral gegrilde groenten) hebben gegeten (zie foto’s) Zie je mam ik eet wel gezond ;)

Dinsdag was het eerste echte college. We merkten al meteen dat het heeeel anders was dan we gewend waren in Groningen. Er werd hier van ons verwacht dat we zelf heel actief meedachten en we moesten meteen in groepjes oplossingen bedenken voor problemen die mensen met een beperking op de universiteit kunnen tegenkomen. Wij hadden als onderwerp ‘autisme’. In Groningen is het meer ‘zit en luister’ en als je niet wilt luisteren dan doe je dat lekker niet. Dat gaat hier zeker niet op! Dat was wel even wennen, maar ook een goede oefening natuurlijk! Tijdens het volgende college konden we zelf ervaren hoe het is om visueel beperkt te zijn. We konden kijken door verschillende brillen (tunnelvisie, totaal blind, staar, enz) en leerden onze namen in braille te typen. We kregen ook uitleg over hoe je een blind persoon kunt helpen bij de weg vinden, om een stoel aan te wijzen en te leidden door smalle doorgangen, enz. Heel interessant! Zoiets leer je in Groningen helemaal niet. De colleges zijn hier veel meer praktijkgericht dan wij gewend zijn.

Donderdag moesten we ons inschrijven bij de bibliotheek waar ze maar liefst 4 computers hebben die je kunt gebruiken! ’s Middags hadden we nog een college van een vrouw die waarschijnlijk nog nooit college had gegeven aan een grote groep, want ze stond te trillen als een rietje. Best wel zielig.. In de avond hebben we lekker film gekeken met een drankje erbij, welke we per ongeluk gemixt hadden met pure ranja in plaats van sinaasappelsap. Daar kwamen we de volgende ochtend pas achter.. Lekker zoet dus :p

De laatste dag voor het weekend kwamen ze eindelijk onze kachel maken. We hadden een gaslekkage in de woonkamer gehad. Na het avondeten zijn we richting het grote stadspark gegaan vlakbij ons om alvast kaartjes voor het circus te kopen. Dit kon helaas nog niet, want de nieuwe shows beginnen pas weer op 5 oktober. Het is een heel groot circus dat in 2012 een Monte Carlo Award heeft gewonnen! Waarschijnlijk wel de moeite waard om te zien. Verderop in het park, bij het kasteel, was een gezellig marktje waar heel veel mensen in Middeleeuwse outfits liepen. Daar hebben we nog even rondgelopen.

Deze hele week stond verder ook in het teken van een speurtocht naar wifi die we konden ‘stelen’. Uiteindelijk hebben we een plekje gevonden waar ze de wifi niet beveiligd hadden en daar hebben we dan ook elke avond dankbaar gebruik van gemaakt om te whatsappen, facebooken, internetten, bellen via viber met mijn lieve vriendje enz.

In het weekend waren we al vroeg uit de veren om naar een markt te gaan, wat later een rommelmarkt van +/- 10 kraampjes bleek te zijn met allemaal rotzooi. Waren we daar nou zo vroeg voor op gestaan :(. Om onze teleurstelling weg te eten zijn we naar een klein winkeltje genaamd ‘Sugar’ geweest, waar allemaal superschattige gebakjes en andere spulletjes hadden (zie foto). In de avond zijn we naar een grote openluchtvoorstelling ‘200 jaar Wagner’ geweest bij Opera. We hadden eerst geen idee wat het was, maar uiteindelijk was het heel leuk: muziek, dans, opera, acrobatiek en modeshows van grote namen in Boedapest (zie foto’s). We hebben ook het Sándorpaleis gezien en het vissersbastillon (zie foto’s), waarvoor we veeeeel trappen op hebben gelopen met spierpijn als gevolg.

• 26 September 2013 - 12:28

Carlijn:

wat een leuk verhaal chantal ! jullie hebben nu wifi toch ook in jullie huisje? en wat cool om te horen dat het daar wat praktijkgerichter is qua colleges... ben jaloers hoor !
    nog veel plezier dames :) ! ben benieuwd naar het volgende verhaal.

• 26 September 2013 - 12:33

Wietske Adema :

Mooi zo ,'n reis verslag hoor knap gedaan maar ik zie nog geen foto's van dit laatste reis verslag

• 26 September 2013 - 12:53

Chantal Hansma:

Dankjewel Carlijn! :) Jaa we hebben eindelijk wifi nu. De college's zijn alleen wel veel herhaling voor ons nog. Het niveau ligt een stuk lager dan in Groningen, maar dit was alleen nog maar een introductievak. De rest van de vakken zal wel iets moeilijker worden :p

• 26 September 2013 - 12:54

Chantal Hansma:

foto's staan er nu ook bij!